shahirlamin.Blogspot.com

Blog Saya ;)



ShahirLamin Blogspot

18 February 2013

Sejarah


Sejarah !!
Sejarah banyak mengajar kita, sejarah banyak mendidik kita dan sejarah juga banyak mendewasakan kita
melalui sejarah kita banyak belajar membina kehidupan dan menjalani kehidupan
adakala sejarah lampau menyiksakan dan adakala menggembirakan
adakala sejarah yang bakal terukir memberi seribu kepahitan dan adakala sejarah yang bakal terukir memberi sejuta kegembiraan
"kita boleh belajar dari sejarah tetapi kita tidak boleh mengikuti sejarah"
masa lampau adalah masa yang terbaik kite pelajari untuk membina masa depan yang indah kekal abadi hingga hujung nyawa
masa lampau banyak mengajar aku, mendidik aku dan mendewasakan aku
aku banyak belajar dari sejarah lampau aku yang dulu nya hitam dan cuba kembali jernih
mampukah aku, mampukah aku, mampukah aku !!!
"melakukan lebih baik dari hanya sekadar berkata-kata"
berusaha aku membina kehidupan yang lebih cerah di masa hadapan
supaya masa depan aku dan keturunan aku tidak mengikut jejak langkah aku
"dan aku MATI sebagai ISLAM sejati"
Ya ALLAH , Jauh kan lah aku dari segala kejahatan dunia dan dekatkan lah aku pada jalan kebaikan MU
Tempatkan lah keturunan ku, waris-waris ku dan kaum kerabat ku di tempat orang-orang yang mulia di sisi MU Ya ALLAH



Arwahyarham Atok
Yang paling rapat dengan saya,berkongsi cerita kehidupannya dan banyak memahami saya yang penting kalau saya salah dalam bab agama atok la orang pertama yang akan marah saya. Biasa lah atok nie kuat pegangan agama nya. Shahir ingat segala pesanan atok.

Arwahyarhamah Nenek
Rafeah Binti Ibrahim
Yang banyak memanjakan saya. kalau mak ngan ayah marah saya nenek la datang backup. hehe. rindu kenangan bersama nya

Arwahyarhamah Mak Lang Bergambar Bersama Ayah
Supiah Binti Abdul Manap
Yang banyak memberi nasihat pada saya. mendidik saya menjadi orang berguna

  • Arwahyarham Abdul Manap Bin Lanjong ( Atok ) - Yang banyak memberi kasih sayang pada saya walaupon dalam keadaan uzur
  • Arwahyarhamah Bedah ( Nenek ) - Yang banyak memberi motivasi kepada saya
  • Arwahyarham Hashim ( Pak Lang ) - Yang banyak memberi nasihat dan bertanya khabar akan pembelajaran saya. biasa la pak lang saya bekas cikgu. hehe

Mereka la orang-orang penting yang pergi mendahului saya. Segala kenangan, segala didikan, segala tunjuk ajar dan segala nasihat tidak pernah saya lupakan sampai bila-bila. Selagi saya bernyawa saya akan sentiasa mengingati mereka. Hanya doa dan Al-Fatihah dapat saya berikan supaya mereka di tempat kan di antara orang-orang yang beriman. Amin ..

- Muhammad Shahir Bin Mohmad Lamin -

No comments:

Post a Comment